Bye bye south (and central) Amerika - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Zoë Eldik - WaarBenJij.nu Bye bye south (and central) Amerika - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Zoë Eldik - WaarBenJij.nu

Bye bye south (and central) Amerika

Door: Zoë

Blijf op de hoogte en volg Zoë

26 Januari 2014 | Costa Rica, San José

Zoals ze zeggen: time flies when you're having fun (and cheap rum).
Inmiddels sta ik alweer op het punt om vaarwel te zeggen tegen Zuid- en Centraal Amerika. Na Bocas del Torro ben ik met twee Australische vrienden verplaatst naar Porto Veijo in Costa Rica. Costa Rica heeft een prachtige natuur, tropische stranden en een grote variateit aan dieren.
We verbleven slechts twee dagen in Porto Veijo maar dat was precies lang genoeg om een bezoekje te brengen aan het Jaguar rescue center.
Ongeveer vijf jaar geleden verhuisde twee biologen naar dit kleine stadje voor onderzoek. Toen de lokale bevolking er achter kwam dat deze twee mensen veel van hun natuur en dieren af wisten begonnen ze gewonden dieren naar hun toe brengen voor zorg en revalidatie. Één van de eerste dieren was een in de steek gelaten jaguar welpje. Na een succesvolle rehabilitatie besloot het stel een non-profit organisatie op te starten wat gewonden dieren opvangt en verzorgd totdat ze weer klaar zijn om terug te keren naar de natuur. Vandaag de dag kan je voor slechts 15 dollar (wat vervolgens geïnvesteerd wordt in de dieren) een kijkje nemen naar hoe dit in zijn werk gaat. We werden hartelijk verwelkomt door een glimlachende vrijwilliger die je een tour geeft door het center.
Start: je wordt voorgesteld aan de variateit aan slangen die Costa Rica te bieden heeft. Slechts vier soorten zijn dodelijk giftig, maar geen zorgen, het kost ze veel te veel energie om je aan te vallen. Klein hoogtepuntje voor mij: ik werd voorgsteld aan mijn grote vriend de boa constrictor, dit keer zonder olifant in zijn maag.
Baby's!: de tweede stop is de nursery. Hier worden lieve schattige baby diertjes opgevangen die verlaten zijn door hun moeder. Persoonlijk smolt ik vooral bij de aanblik van een baby luiaard die zijn moeder had verloren omdat zij electricteitskabels had aangezien als een plekje om lekker te hangen. Het kleine aapje naast de luiaard baby was ook een tranentrekker. Hij was helaas aangevallen door een hond.
Vogels: Daarna wordt je rondgeleid langs de vogelkooien. Veel van de vorgels hebben ooit een vleugel gebroken. Enkele wiens snavel gebroken is of die in gevangenschap zijn opgegroeid zijn vaste bewoners van het centrum. Vooral de Tucan 'Tuci Tuci' was een echte entertainer en hopte vrij achter ons aan.
Kusje: Nog een dier wat vrij rondloopt door het centrum is een witstaart hert wat er erg van houdt je zoute knieën een 'kusje' te geven.
Bzzzz: Na de vogels kom je bij de insecten. Ik heb me onopvallend een beetje op de achtergrond gehouden bij de tarantula's maar de neushoornkever was een pronkstuk.
Miauw: verscholen in de schaduw kon je vervolgens een glim opvangen van een beeldschoon katachtig wezentje. ik heb geen idee meer hoe het precies heette maar het had iets weg van een Ocelot.
SLOTH: Nu mijn favoriete deel van de tour: De luiaards. In de meest lachwekkende houdigen lagen deze wezens in een boom niets anders te doen dan slapen. Plotseling kwam onze gids te voorschijn met Stephano: Ik was opslag verliefd. Zijn slaperige oogjes en lieve glimlach scheeuwde gewoon 'hou van mij'. Toen ik heb dan ook even mocht aaien brak mijn hart.
Oe Oe, Aa Aa: last but not least: de aapjes. Na al onze zakken te hebben geleegd mochten we ze apenkooi in om even gezellig te stoeien met vijf kleine aapjes. Vooral het Kapucijn aapje Julia was een geboren entertainer. Als ik ergens luizen heb opgepikt zullen ze inmiddels in de buik van Julia of één van haar vriendjes zitten.
Nu ben ik in San José. Waarschijnlijk de laatste plek waar je wil zijn in Costa Rica want het is koud en er is vrij weinig te doen.
Eerdergister heb ik echter een gat in de lucht gesprongen toen warempel vier Haagse kroegtijgers slechts een straat van mij waren verwijderd.
Chiara, Rogier, Ghislaine en Lex hebben me even weer helemaal thuis laten voelen. Super leuk om iemand tegen te komen die je al kende van thuis maar het is ook super leuk om te horen te krijgen dat je inderdaad echt helemaal niets mist. Den-Haag, ik hou van je maar je zal toch nog flink wat geduld moeten hebben voordat ik weer naar je toe kom.
Next stop: Los-Angeles.

  • 02 Februari 2014 - 12:47

    Oma Christja:

    Lieve Zoë

    Ja, Costa Rica roept ook veel herinneringen bij mij op. Ik heb begrepen uit je leuke verslag dat je niet meer bij Edsart en zijn groene leguanenfarm bent geweest. Ik kan me voorstellen dat je in 2 dagen verblijf héél erg moet kiezen. Red de Jaguar, red de tijgers en slangen, Edsart probeert de groene leguaan te redden. Het blijkt dat de slangen van onder af, of de roofvogels van boven af niet de grootste vijanden zijn maar de mensen die hun kinderen sturen om ze nachts te gappen zodat ze thuis in de pan kunnen. Als je dan hoort dat Edsart die kinderen op school " red de leguaan" onderricht geeft dan is dat wel tegen de bierkaden op vechten, maar hij is een doorzetter..
    Je hebt je keuze gemaakt,en je hebt ook daar van genoten, maar ik zou toch nog even willen weten of je van mij ;het adres van Edsart in Puerto Viejo per mail ontvangen hebt. Op verzoek van mamma stuurde ik het je.Nu weer naar de volgende regio op de aardbol, ik volg je en bekijk je fotos het ziet er allemaal heel relaxt uit. En elke keer vind je weer een slaap plek. Knap hoor!
    Tot de volgende keer ! Omhelsd oma Christja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Zoë

Op mijn profiel kan je stukjes meegenieten van mijn zwerftocht over de wereld.

Actief sinds 19 Sept. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 22797

Voorgaande reizen:

29 September 2013 - 29 September 2014

Zoë's rondje wereld

Landen bezocht: